2011. február 20., vasárnap

Vadpörkölt



Nem rongyot rázok, csak a Zapukám vadászik...
Kivettem egy darab vaddisznót, amiről kiderült, hogy szarvas és annyira szép volt a hús, hogy csak a feléből csináltam pörköltet. A másik felét bepácoltam, azt majd a héten kisütöm.
A vadpörköltet a szabadban szeretem főzni, de szerintem nem jópofa ilyenkor kint sütögetni, azt inkább a joghurtreklámos családra hagyom.
A pörköltnek egy kis lecsós alapot szoktam csinálni. Tél lévén és jó paprika meg paradicsom híján a rottyantott hagymára dobok egy házi pistát. Jöhet a kockára vágott husi és amikor kifehéredett, egy tk pirospaprika. A vadpörköltet évek óta úgy főzöm, hogy csak száraz vörösborral öntöm fel, víz nem kerül bele. Fűszereket a kertből szoktam hozzá tenni. Sajnos most csak a zsálya használható. Tettem hozzá még babérlevelet, rozmaringot, borókabogyót. És szépen hagyom főni. Időt nem mondok, amikor puha.
Dédimamám fortélyát követve, amikor megfőtt a hús, fedő nélkül lepörkölöm zsírjára a húst, meghintem egy tk liszttel, lefedem, két perc múlva leveszem a fedőt, megkeverem, meglöttyintem vízzel és még egy-két percig főzöm. Így jó kis szaftja lesz. A bográcsban ez a fázis kimarad.
Mivel most kevés főételnek, tökfőzelékhez esszük.


Deutsch
Wildpörkölt

Mein Vater jagt, deshalb habe ich öfters mit Wild zu tun. Ich habe Wildschwein aus der Tiefkühltruhe genommen, es hat sich aber herausgestellt, dass es Hirsch war... 
Das Fleisch war so schön, dass ich nur die Hälfte für den Pörkölt genommen habe, die andere Hälfte habe ich gebeizt, das kommt nächste Woche an die Reihe. Für den Pörkölt mache ich immer ein bisschen "Lecsó" als Grundlage, also Paprika und Tomaten, da es aber Winter ist, nehme ich einen hausgemachten Pista
Zuerst werden Zwiebeln gewürfelt und auf Öl angebraten. Dann kommt der Pista und das gewürfelte Fleisch. Wenn es hell geworden ist, dann kommt ein wenig Gewürzpaprika drauf und es wird mit Rotwein abgelöscht. Seit ein paar Jahren koche ich Wildpörkölt immer nur mit Rotwein, ohne Wasser. 
Im Sommer, wenn ich im Kessel koche, dann nehme ich Kräuter aus dem Garten, heute habe ich bloß ein paar Salbeiblätter gefunden. Ich nehme noch Lorbeerblatt, Wacholder, Rosmarin und Salz. Nach einer Weile (hängt davon ab...)ist das Fleisch fertig, dann kommt der Trick meiner Urgroßmutter. 
Deckel abnehmen, warten, bis die Flüssigkeit verdünstet, 1 EL Mehl daraufstreuen, Deckel drauf. Nach 1 Minute gut umrühren, Wasser dazugießen und so bekommt man eine schöne, dicke Soße.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése