2011. április 10., vasárnap

Articsóka

Úgy adódott, hogy a 1995 szeptemberétől 1996 júniusáig Svédországban éltem.
Szinte egész télen lehetett kapni articsókát, amit én ott láttam és hallottam életemben először. Elsőre nem ízlett, aztán nagyon megszerettem. Itthon ritkán lehet kapni, akkor is drágán, de tegnap szerencsém volt a piacon. Előételnek szuper. Vagy könnyű vacsorának. Természetesen össze sem lehet hasonlítani a konzerv változattal.
A recept nagyon egyszerű.

Az articsókákat sós vízben kb. 40 percig kell főzni. Úgy lehet megnézni, hogy jó -e már, hogy egy levelet megpróbálunk kihúzni és ha úgy kicsusszan mint a vaj, akkor jó. Akkora lábost fogjatok, hogy ne dőljenek fel benne az articsókák. Kb. félig lepje el őket a víz. Hozzá olívaolajból, balzsamecetből (candida: citromból), val, borssal, kicsi xilittel ízesített mártást javaslok.
És így esszük

Egyenként leszedjük a leveleket, a húsos végüket (ami a tányérhoz kapaszkodik) bemártjuk a mártásba és a fogunkkal lehúzzuk a húst a levélről.
Egyre kisebbek és kisebbek lesznek a levelek, mígnem egyben le tudjuk szedni a kis leveleket egyben. Ez látszik a fotón.
A kép egy kicsit életlen, bocsi, nem tudom megismételni... A tányér tetejéről le kell fejteni a szőrös réteget, vigyázva arra, hogy ne kapirgáljunk le túl sokat a húsból. És ha kész, akkor jön a legjobb rész: esszenciálisan következik az, amit eddig 10 percig majszolgattunk. Az előkelő emberek csak ezt a részt eszik meg... 

A végén pedig több a hulladék mint az étel volt:-)


1 megjegyzés:

  1. ilyet majd lehet fogok ültetni ha átköltöztünk az új albiba és még van a sárvári bácsinál palánta, mert múltkor láttam nála... és akkor majd beiratkozok egy "hogyan edd az articsókát búrzsúj módon" c. tanfolyamra a Borihoz :DDD

    VálaszTörlés