2011. július 4., hétfő

Gluténmentes lisztek, tészták ésatöbbi...


A képen barnarizsliszt nokedli látható. Nokedli idézőjelben, mert puhább, alaktalanabb gluténos társánál. Egy tojásba keverek annyi lisztet, amennyit felvesz, egy kis sót és az alig gyöngyöző levesbe pötyögtetem. Hát így néz ki... És ha már itt tartunk, a levesbetétekről ihletet kaptam a gluténmentes gabonák rövid ismertetéséhez.

Kezdjük a GABONÁKkal. Ehető a rizs, barnarizs, hajdina, köles, barna köles, kukorica, amarant, quinoa. És még sok más, amit még nem ismerek vagy nem használok. A rizs alatt én a jázminrizst vagy a basmati rizst értem, hellyel közzel utóbbihoz is hozzá lehet jutni jó áron. Kétszeres mennyiségű vízben főzendő. Fedő alatt főzöm, ha nem látszik már a víz a tetején, akkor lekapcsolom alatta a gázt és megvárom, amíg magába szívja a nedvességet.  A barnarizs sokkal tovább fő mint fehér társai, ha nem felejtjük el, akkor érdemes beáztatni egy éjszakára. Ráadásul háromszoros mennyiségű vizet kér főzéskor. A köles az egyetlen lúgosító gabona és rengeteg különböző tápanyagot tartalmaz. Szintén háromszoros vízmennyiséget iszik. Nincs különösebb íze, ezért sós és édes ételekhez is használhatjuk. A barnaköles nyersen, liszt formájában fogyasztandó müzlibe, joghurtba keverve. Nagyon értékes gabona. A hajdinát nem szereti mindenki, vagy egy elég határozott kicsit kesernyés íze. Viszont ha hagymát is pirítunk alá, vagy jól befűszerezzük, netán paradicsomlével öntjük fel, máris isteni köretet kapunk. Én szeretem, hogy van íze.:-) Különben liszt formában ki tudja miért, nem érezhető intenzíven az íze.  
A kukoricát itt a dara formátumban értem, elég sokoldalú. Puliszka vagy polenta, levesbetét, kása készíthető belőle.
A quinoa is úgy készül mint a sima rizs, érdekes kerek gabona, nincs speckó íze, mégis jó időnként a változatosság kedvéért.
Az amaranttal ősállapotában nem tudok mit kezdeni, szerintem sörét piciben.

Aztán ott vannak ők PUFFASZTOTT formában. Vannak nagy puffasztottak mint pl. a kölesgolyó különböző ízesítésekben rágcsálnivalónak. De vannak a hungarocell méretű puffasztott kölesek is vagy éppen a rizs, amarant, amit éppen találunk. Joghurtba reggelire, vagy akár fasírtba kenyér helyett is jöhetnek. Egyéb felhasználásra az én konyhámban még nem kerültek.

A PELYHEK (kásák) is nagyon hasznosak tudnak lenni. A kölespehelyből például secperc reggeli kása készíthető kétszeres vízmennyiséggel, aztán bármivel ízesíthető. A hajdinapelyhet erre nem ajánlom, viszont jó kiegészítő lehet például párolt zöldségekhez keverve, mivel pár perc alatt puha és jól dúsítja az ételt. Itt jusson eszetekbe a Matrix című filmben az a trutyi, amit esznek. Na, akinek az nem étvágygerjesztő, az ne így sűrítse a zöldség levét :-DDD

LISZTEK: A receptek között legtöbbször hadinaliszt, barnarizsliszt, kölesliszt, hüvelyesliszt, kukoricaliszt (kukoricakeményítő) szerepel. Ha külföldön járok, hozok haza csicseriborsó lisztet is, az is nagyon finom, de iszonyat drága itthon. Kiváló például lencse vagy babfőzelékbe rántáshoz. Volt már dolgom treffliszttel is, zsemlékhez, kenyérbe is tehető, elég semleges ízű, jól lehet vele dolgozni. Finomságukat tekintve a kukoricakeményítő, aztán a kukoricaliszt a legfinomabb. A keményítőt én pudingként használom, máshoz nekem túl finom(ított). A legdurvább szemű a barnarizsliszt. Érdekes, hogy Amerikában épp fordítva van: a barnarizsliszt a finomabb, a hajdinaliszt a durvább. A gluténmentes lisztként árult izéket én nem szeretem, ajándékba szoktam kapni, akkor sütibe elsütöm, de most komolyan, olyan mintha pudingból sütnék sütit... És amellett, hogy iszonyat drága, tápértéke nulla. Vannak egyéb lisztkeverékek is pl. süteményliszt, piskótakeverék, palacsinta vagy galuskaliszt, de mondanom sem kell, hogy ezekben több az egyéb mint a liszt, szóval nálam a nem nyert kategória. Az egyetlen "bűnözős" cucc, amit szoktam néha venni, az a foszlós kalács keverék a glutenixtől, na ebből sütök kakaós csigát. 
A gluténmentes lisztekre jellemző, hogy nem tapadnak, ez hátrány, mert hagyományos galuska, kenyér stb. nem készíthető belőlük, előnyük viszont, hogy nem kell kidobni utánuk a mosogatószivacsot. Palacsintának, smarninak, lepénynek, rántásnak stb. viszont szuperek, további ötletekért böngésszetek a receptek között.

TÉSZTÁK: Sokféle gluténmentes tészta van már forgalomban, én a magam részéről kerülöm azokat, amik kukoricakeményítőből vannak, különböző adalékokkal. A kukoricalisztből készült tésztákból már nagy a választék, kicsit tovább tart a főzés és bő vízre van szükség, de az ízük remek. Arra kell még figyelni, hogy nagyon szívják magukba a nedvességet (ebédkor a dobozban hűlt helye a szósznak).
A keleti konyhák többféle tésztát ismernek, sajnos borsos áron. Komolyan mondom gyakran a dupláját kérik egy külföldi ázsiabolthoz képest. Szóval a különböző rizstészták, tápiókalisztből vagy édeskrumpliból készült tésztákat is érdemes kipróbálni.

A LEVESBETÉT a gluténmentes konyhában külön szám. Van, aminek van gluténmentes megfelelője, de van, amit nehéz utánozni. Szóba jöhet persze a gluténmentes tészta, a rizs, kukoricadaragaluska, vagy a képen látható barnarizsliszt galuska. Aztán a palacsintametélt, a felvert tojás vagy alternatív megoldásként a pelyhek

Folyt.köv.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése